I tried to compare with one of my favourite burnt siennas coming from Sennelier.
According to Wikipedia, Burnt Sienna or "Terra di Siena" is an earth pigment containing iron oxide and manganese oxide. In it's natural state it is yellow-brown and is called raw sienna. When heated it becomes reddish brown and is called burnt sienna. Like other earth colours such as yellow ochre and umber, sienna is a clay. The manganese oxide makes it darker than ochre. Sienna is lighter in shade than umber (higher content of manganese oxide which makes it greenish-brown).
Back to my test: The upper left thumbnail sketch shows the Aquarius burnt sienna (pan colour). The houses in the thumbnail are just burnt sienna in various shades.
Below that one to the left, the thumbnail shows the mixing of Aquarius burnt sienna with ultramarine. I did this to see the mixing abilities.
I did the same on the right side with the Sennelier burnt sienna and below the mixing of Sennelier burnt sienna with ultramarine.
The Aquarius Colour rewets extremely well in the pan and is quite smooth to paint with. In very light shades it tends a bit to rose whereas the Sennelier burnt sienna tends more to orange.
When mixing with Ultramarine I see a stronger granulation on the left thumbnail and the mixes here are more neutralized (greyish) compared to the right side, which seems a bit brighter having a tendance to red-orange.
There are not too extreme differences between the two and in my opinion it is just a question of personal taste to choose among them. The Sennelier colours are good, no doubt, but I liked the Aquarius burnt sienna colour as well and will continue to use it. Thank you for the trial goodie Roman Szmal.
Aus der Goodie-bag von Amsterdam fiel mein Blick heute auf eine Farbe von Roman Szmal, genannt Aquarius Watercolour. Als ich die Verpackung entfernte entpuppte sich die Farbe als Siena gebrannt. Um die neue Farbe auszuprobieren machte ich erstmal kleine Skizzen (links die Aquarius-Farbe, rechts die Sennelier-Farbe), und verglich diese mit einer mir bekannten Farbe, der Siena gebrannt von Sennellier.
Die beiden oberen kleinen Skizzen zeigen die Häuser in nur dieser Farbe (Siena gebrannt), links die Aquarius Farbe und rechts die Sennellier Farbe.
Die Skizzen darunter zeigen die Mischeigenschaften jeweils mit Ultramarine, links die Aquarius Siena gebrannt gemischt mit Ultramarine und rechts die Sennellier Siena gebrannt gemischt mit Ultramarine.
Die Aquarius-Farbe hat einen eher rosanen Ton, wenn sie verdünnt ist und die Sennelier-Farbe tendiert nach orange.
Beim Mischen habe ich den Eindruck, dass links die Mischungen mehr neutralisierend (grauer) herauskommen und auch mehr Granulierung vorhanden ist und dass auf der rechten Seite die Farben etwas knalliger herauskommen und mehr nach rot-orange tendieren.
Auf jeden Fall hat die Aquarius-Farbe sehr gut abgeschnitten (beim anfeuchten und aufgrund ihrer guten Vermaleigenschaften) und ich werde sie weiterhin benutzen. Es gibt nur wenig Unterschiede und es ist eine Frage des Geschmacks, welche der beiden Fabrikate verwendet werden. Vielen Dank an Roman Szmal für diese Farbe zum Testen.
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